Köpvillkor

Nedan följer de Allmänna villkor som gäller för ditt köp, de är här för att förklara dina rättigheter. Om du har några frågor eller på annat sätt önskar komma i kontakt med oss, skicka ett mejl till info (at) bornette.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Vi hoppas att du blir nöjd med ditt köp!


1. ALLMÄNT
När du genomför ett köp av varor och tjänster i vår webbutik godkänner du de allmänna köpvillkoren anmälningsvillkoren och ingår ett köpavtal med Studio Bornette (även kallad Bornette).
Du bekräftar att du är minst 18 år, eller har din vårdnadshavares tillstånd och att du kommer att följa köpvillkoren.
Du bekräftar också att du har läst informationen om personuppgiftshantering och cookies och godkänner att vi får hanterar dina uppgifter för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig som kund.
Alla varor förblir Bornettes egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.
Alla falska beställningar och försök till bedrägerier polisanmäls.
Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren och reserverar oss även för eventuella bild- och skrivfel på denna webbplats.

2. BESTÄLLNING
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info (at) bornette.se.

3. BETALNING
iZettle gör det enkelt och tryggt för dig att handla hos Bornette och du kan betala med Visa, MasterCard och Amex. iZettle är ett PCI-certifierat företag, vilket betyder att de uppfyller alla krav i Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS). De garanterar att vårt nätverk är säkert för alla våra kunder, skydda kortuppgifter och reagera snabbt ifall det skulle uppstå eventuella svagheter.

4. PRISER OCH AVGIFTER
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, böcker 6% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Lokala avgifter, exempelvis valutaomvandlingsavgifter, kredit- eller bankkortavgifter, moms och tull, som gäller beroende på var du bor och lokala bestämmelser är avgifter är på din bekostnad och kommer inte att återbetalas av oss.

5. LEVERANS
Din beställning packas och skickas normalt inom 2 arbetsdagar, efter att betalning kommit oss tillhanda och förutsatt att varan finns i lager. Leveranstiden inom Sverige uppskattas till 2-7 arbetsdagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid, ska du kontakta oss på e-postadress: info (at) bornette.se. All leverans sker från Gotland, så räkna med en dag extra.
Vi förbehåller oss dock rätten att leverera inom de 30 dagar som konsumentköplagen ger oss. Klarar vi inte detta har du rätt att få ditt köp hävt.
Som kund ansvarar du för att de person- och leveransuppgifter du ger oss är korrekta och fullständiga.
För närvarande levererar endast inom Sverige, men det går bra att kontakta oss om det är något som kanske går att lösa.

6. FRAKTKOSTNADER
Standardfrakt tillkommer med 69 SEK utöver angivna priser. Vi använder oss av PostNord, eller annan lämplig speditör.
Du kan också välja att själv hämta din beställning i vår butik på Klosterbrunnsgatan 10 i Visby och det kostar inget extra.

7. ÅNGERRÄTT
Vid köp av varor på den här webbplatsen har du som kund enligt Lag (2005:59) 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt, förutsatt att du inte använt varan samt att den returneras i oskadat skick. Ångerrätten gäller distansavtal och avtal utanför affärslokaler, där med gäller det inte varor som säljs i vår fysiska butik. Om du bor inom EU har dun också ångerrätt i 14 dagar, läs mer här om ångerrätt inom EU på Konsument Europas webbplats.
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Till exempel vid köp av våra nedladdningsbara produkter med icke fysiskt digitalt innehåll gäller inte ångerrätten, inte heller vid köp av biljetter till kulturevenemang och fritidsaktiviteter. För mer information om våra workshops och anmälningsvillkor, se här. Alla undantag kan du läsa i Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på riksdagens webbplats.
7.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Ett skriftligt meddelande ska skickas till oss info (at) bornette.se, det går bra att använda Konsumentverkets ångerblankett. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Returen måste skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till vår returadress. Observera att det är du som kund som har ansvaret för varan och att den levereras tillbaka till oss. Bornette är inte heller ansvarig för eventuella transportskador vid returförsändelse.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Observera att det är du som kund som har ansvaret för att varan kommer tillbaka till oss. Bornette är inte heller ansvarig för eventuella transportskador vid returförsändelse.
Återbetalning sker till det konto som användes vi köptillfället så snart vi fått varan i retur och bekräftat att den är oanvänd och i oskadat skick, senast inom 14 dagar.
7.2 Ångerrätten gäller inte vid:
• Prisnedsatta varor.
• Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
• Varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, exempelvis livsmedel.
• Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium, till exempel det du laddar ned.
• Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
• Kulturevenemang och fritidsaktiviteter samt servering och catering, boende och inkvartering, resa och transport, som tillhandahålls på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod i samband med aktivitet.
• Resor och boenden, till exempel båtbiljetter och hotellnätter
• En tjänst som har fullgjorts och du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
• Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
• Avtal utanför affärslokal om det totala beloppet understiger 400 kronor.
• Vid köp från företagskunder.
7.3 Skadestånd enligt konsumentköplagen:
Bornette förbehåller sig rätten till en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning. Häver Bornette köpet eller om du avbeställer en vara eller tjänst har säljaren rätt till skälig ersättning för;
• Särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt.
• Särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen.
• Förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

För mer information om den lagstiftade ångerrätten, distansköplagen och konsumenttjäsntlagen, se här.

8. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
När du får varan är det därför viktigt att du kontrollerar den så fort som möjligt. Anmäl genast transportskador på plats till speditören, innan du signerar att du tagit emot det, om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
8.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info(at)bornette.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet samt bifogade bilder.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN.

9. EJ UTHÄMTAT PAKET
Paket som hindrats från leverans och/eller inte hämtats från utlämningsstället inom angiven tid, och returneras till oss, kommer vi att debitera dig för samtliga kostnader. För brev och mindre paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för större paket till SEK 600 inkl. moms. Betalning ska ske inom 14 dagar från fakturadatum.
Betalas inte fakturan sänder vi en påminnelse och det tillkommer en kostnad på 50 kr. Uteblir betalning efter påminnelsen sänds den för inkasso, varefter det tillkommer ytterligare kostnader. Vi debiterar en ränta om 24% från förfallodagen, på försenade och uteblivna betalningar.
Därefter har du möjlighet att hämta dina varor varor i butiken i Visby. Har du inte gjort detta inom två månader från att varorna returnerades till oss tillfaller varorna Bornette och återbetalning till dig sker inte.
Beställda varor, med upphämtning från butiken i Visby, som inte hämtats inom angiven tid eller enligt överenskommen tillfaller Bornette efter två månader och återbetalning till dig sker inte.
Påminnelse kommer inte att skickas ut.

Om du ångrar ditt köp när paketet har skickats från oss, måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss med din ångerrätt för att undvika onödiga kostnader.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör och om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

11. PRODUKTINFORMATION
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats, så som fel i produktbeskrivningar, tekniska angivelser, felaktiga priser eller inkorrekt information gällande en produkts lagerstatus, samt slutförsäljning av produkter. Vi har rätten av korrigera uppenbara fel och kan när som helst ändra eller uppdatera information i webbsidan.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Ofta använder vi också bilder från våra leverantörer, då har vi ingen möjlighet att påverka förutsättningarna vid fotograferingen.
Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt, men exempelvis kan färger, texturer och material försvåra återgivningen. Bilder på webbplatsen är endast illustrativa och är inte heller en garanterad representation av det exakta antalet produkter du får om du beställer, inte heller att utseende, funktion eller ursprung för produkten stämmer. Unika och av handen tillverkade produkter kan skilja sig från varandra, vilket är en del av dess charm och natur, därför visar vi en generell produktbild.

12. INFORMATION OM COOKIES
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Vi har gjort en sammanställning här, mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

13. PERSONUPPGIFTER
Genom att handla hos Bornette accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Bornette är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter. Mer information på Datainspektionens hemsida.
13.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
13.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
13.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
13.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
13.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Visa, MasterCard och Amex.
13.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.
13.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
13.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
13.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
13.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
13.8 Ansvarig för dataskydd
Bornette är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
13.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder en plattform som levereras av iZettle. Läs om hur iZettle behandlar dina personuppgifter – sekretesspolicy.
iZettle är PCI-DSS Level 1 certifierade och måste därför följa alla tillämpliga krav som följer av PCI Security Standards Council.

14. ÄNDRINGAR TILL DE ALLMÄNNA VILLKOREN
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

15. UPPHOVSRÄTT – COPYRIGHT
Alla rättigheter är förbehållna Studio Bornette och enskild upphovsman enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Det innebär att allt innehåll på denna webbsida, exempelvis bilder, texter och översättningar är skyddade enligt lagen om upphovsrätt och får inte kopieras och/eller användas utan skriftligt godkännande från Studio Bornette och varje enskild upphovsman.

16. INTELLEKTUELLE EGENDOMSRÄTTIGHETER
Webbplatsen och allt dess innehåll ägs av oss och våra licensgivare och den skyddas av intellektuell egendoms- och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.

17. TVIST OCH LAGVAL
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Du kan läsa mera om dina rättigheter på Konsumentverkets hemsida.


Dessa Allmänna Villkor – Köpvillkor upprättades av Studio Bornette 2018-11-20
Se även våra Allmänna Anmälningsvillkor som gäller vid registrering till en workshop och andra evenemang
.


FÖRETAGSUPPGIFTER
Studio Bornette (Bornette)
Butik: Klosterbrunnsgatan 10, Visby
Postadress: Skeppargatan 5, 62157 Visby
E-postadress: info (at) bornette.se
Telefonnummer: 070 616 94 94
Organisationsnummer: 556962-2953
Momsregistreringsnummer (VAT): SE556962295301